Om mig

Mitt foto
Du har nu kommit till min blogg. Jag är nybliven mamma till underbara Astrid. Till favoriterna i livet hör familjen, släkt och vänner, katten Asta, vårt hus, rosa och vita toner, blommor i massor! Jag blir mycket glad om du lämnar en kommentar!

måndag 20 april 2009

Projekt mormorsrutor

En efter en växer de fram...


... virkas ihop....

... fler och fler....


... och ännu några till.
Detta är mitt nya projekt, påbörjat idag. Nu när man börjar friskna till så kommer inspirationen tillbaka och det kliar i handarbetsfingrarna. Behöver lite paus i mitt andra handarbetsprojekt, dopklänningen med stickor 2,5 mm! Dessa rutor kan man göra lite när man vill, och jag måste säga att den blir söt som sockervadd! Blandar gamla restgarner lite hur som helst. Det är ekonomiskt och praktiskt att rensa i gömmorna, och framförallt, väldigt skoj!

Det finns också en väldigt speciell tanke bakom denna filt. Det är roligt att använda ett gammalt mönster, men den får mig att tänka lite extra på min gulliga mormor. Ska visa henne det imorgon när jag ska sova hemma hos dem. Det är hon och min farmor som lärt mig handarbeta. När jag var fyra-fem år har jag fått börja virka luftmaskor och brodera hemma hos mormor i Skröven. Stackarn, har fått offra en massa material på mina projekt, men det är också hon som varit min inspiration och aldrig tröttnat på att förklara och visa, trots att det varit lite svårt när jag är vänsterhänt. All eloge åt min mormor, och nu virkar jag en filt i mormorsrutor till hennes någon gång kommande barnbarnsbarn (nej, inget är på gång!). Känns speciellt...

Inga kommentarer: