Om mig

Mitt foto
Du har nu kommit till min blogg. Jag är nybliven mamma till underbara Astrid. Till favoriterna i livet hör familjen, släkt och vänner, katten Asta, vårt hus, rosa och vita toner, blommor i massor! Jag blir mycket glad om du lämnar en kommentar!

onsdag 16 juli 2008

Blomlandet + minitjejsemester

Hej! Är nu tillbaka från minitjejsemestern som bar av till havet utanför Luleå. Jag och två kompisar lånade min morbrors stuga i Rörbäck. Åkte på söndag, kom hem ikväll. Söndag ägnades åt bilåkning ner från P-vaara efter E10:an där vi stannade vid de loppisar som var öppna. Myste i stugan på kvällen. Måndag körde vi mot Luleå och hann även där med några loppisar. Tisdag körde vi istället mot Haparanda och hann även där med några loppisar i UNDERBAR miljö. Det var som att kliva in i en annan tid. Hos en del gick man igenom underbara trädgårdar och de hade inte bara skrot utan det var gamla fina saker. Jag njöt! Även om man inte handlade något så var det värt att åka efter loppisarna. Väl i Haparanda gick vi på IKEA, Haparanda marknad (som var minimal, 15 stånd MAX), Skopunkten och lite andra butiker. Idag då vi körde hem åkte vi via Boden-Jokkmokk och även där hittade vi några loppisar som bjöd på några guldkorn. Ska fota och lägga upp bilder senare på loppisfynden! Nu kommer i alla fall bilder från blomlandet!

Såhär ser det ut när det står alldeles klart. Rabarberbladet i betong gjöt jag förra året. Längst mot "oss" i bild är pionhörnan och den måste få växa till sig. 9 olika doftpioner i vita-rosa-röda toner.

Här har vi kommit lite närmare och ser att de svarta och vita pionvallmona blommar. De var fullkomligt underbara, står endast några stycken kvar i skrivande stund. Fotona är tagna för drygt en vecka sen.

Ännu närmare de underbara vallmona. Jag verkligen älskar vallmo! De rosa och röda vallmona är både islandsvallmo och kornvallmo.

Närbild på "svart" pionvallmo i blomning och fröställning.

Mina islandsvallmo är fortfarande fulla i knopp också. Väldigt skira och vackra, stora blommor!


Grusnejlikan har blivit en stor favorit bland de ettåriga. Den är så gullig, och mot stenkanten av rabatten ser den ljuvlig ut. "Grästuvorna" runt den är strandtrift, en perenn som förhoppningsvis hinner blomma till hösten här. Av Ruths egna fröodlade.


Så, nu har ni fått se lite mer av mina älskade blommor. Har under resan inhandlat fyra nya pelargonior. Tre stycken rosenknoppspelargoner och en brokbladig. Kommer också foto på senare. Jag sa åt kompisarna att blommor är mitt andningshål. Det är underligt hur glad man kan bli när man får se ett fint exemplar av något. Jag kanske bara är lite knasig, men blommor ger näring åt min själ. När jag är bland blommor får jag energi och jag lever!

Och till Eva: angående min gröna dator, jag har faktiskt försökt hitta ett rosa skal, men utan framgång tyvärr. Den får nog fortsätta vara limegrön :)

Stor kram till allihop!

Inga kommentarer: