Om mig

Mitt foto
Du har nu kommit till min blogg. Jag är nybliven mamma till underbara Astrid. Till favoriterna i livet hör familjen, släkt och vänner, katten Asta, vårt hus, rosa och vita toner, blommor i massor! Jag blir mycket glad om du lämnar en kommentar!

måndag 22 november 2010

Allmäntillstånd

Började skratta i bilen idag då jag började tänka på vad graviditeten har gjort med min kropp. Tänk den dag då jag vaknar, och inte längre är gravid. Känns som man kommit in i ett allmäntillstånd som består av:

* 5 minuters övervägande hur man ska göra, innan man vänder sig i sängen
* Konstant halsbränna
* Fingrar svullna som ett tiopack hotdogs
* Näsa och läppar som dubblat sin bredd
* Fogar som gör ont konstant (dock bra mycket bättre nu)
* Vaggande, haltande gång
* Stödstrumpor, jättetrosor och byxor som går upp till brösten
* Diverse dörrar och luckor som öppnas rakt på magen=felkalkylering ang. storleken
* Att andas är ett helt företag - flås och flämt vad än man gör
* En absolut underbar tid som gör att alla ovanstående punkter bara accepteras
* Bebis underbara rörelser i magen
* Fånleende då man tänker på den lill*

Att vara gravid är underbart, trots att det hänt en del med kroppen, minst sagt.

Var på kontroll hos barnmorskan idag, och bebis har nu skruvat sig ner rejält i bäckenet och är väl så startklar den kan bli där. Barnmorskan skrev en sammanfattning av graviditeten som flutit på väldigt bra. Mina värden ligger fortsatt riktigt bra, total viktuppgång på 6 kg, varav de 2 sista kilona nog mest är vätska då jag börjat svälla nu. Fick också lämna önskemål inför förlossningen, men vill mest ta det som det kommer. Hon skrev: "önskar naturlig förlossning, men öppen för allt vid behov" och det är precis så jag känner. Det blir bra! 3 veckor till beräknad förlossning idag, men liten får gärna komma snart!

Inga kommentarer: