Om mig

Mitt foto
Du har nu kommit till min blogg. Jag är nybliven mamma till underbara Astrid. Till favoriterna i livet hör familjen, släkt och vänner, katten Asta, vårt hus, rosa och vita toner, blommor i massor! Jag blir mycket glad om du lämnar en kommentar!

onsdag 10 november 2010

Mycket pyssel blir det!

I helgen var jag med på lördagens kulturdag här på Folkets Hus.


Jag hade gjort i ordning en hel bunt med armband, här är de flesta av dem.


Och med "skyltmaterial" såg mitt bord ut såhär.

Jag fick sälja några stycken, och har fått sälja mer efteråt så det var skoj.

Idag har jag sytt ett babynest till bebis. Mönster kommer från Josefin http://unggravid.blogspot.com/2010/03/hur-man-syr-ett-babynest.html . Tack så hemskt mycket!


Tyget är från Spira, och heter elefantdjungel. Här är det ihopdraget för att passa en nyfödd.


Och när den vuxit lite så kan man släppa på snörena, för att till slut öppna upp den helt så benen får sticka ut. Blir nog en mysig ombonad plats OM nu bebis skulle sova med oss i sängen någon gång. Kan säkert vara bra att ha i spjälsängen också, och i soffan.

Tanken är att spjälsängen ska stå mot min säng, i samma höjd som min så att bebis har en egen plats att sova på, men ändå väldigt nära. I början ska vi inte använda grinden alls.


Den står bäddad och klar, och ska bara lyftas in i vårt sovrum när det närmar sig.


Har stickat en mössa här i veckan också...


... och sytt en skötbädd då vi har ett bredare skötbord än de "vanliga". Skötbäddarna så går att köpa skulle bli för smala till det. Det här är sytt av en rejäl vaxduk som påminner om tyg, men ändå går att torka av. Smidigt :)


Och härinne ligger då underverket som snart ska komma till oss. Vecka 36 nu, mindre än fem veckor kvar!

Den skrämde oss lite förra veckan då det blev väldigt lugnt i magen. Fick göra ctg och ultraljud, men allt var bra med lillhjärtat och nu är den igång igen som vanligt. Om jag går tiden ut beräknas den väga 3,5 kg - alldeles lagom. I måndags var jag på barnmorskekontroll, och hon sammanfattade det med att bebis är livlig och har hett temperament. Den rör sig alltid så mycket då hon ska lyssna på hjärtljudet så hon får hålla på ett tag, och under den tiden sparkar den henne som en liten galning. Den håller på att fixera sig nu, och jag vet inte om det var det den bökade med igår kväll, fick så vansinnigt ont långt nere, därinne. Tårarna rann, jag vet inte vad den höll på med... idag är det lugnare med det, även om den bökar på hela tiden. Helt underbart :-)

4 kommentarer:

Anette sa...

Det var perfekt att ha spjälsängen nära med en sida borttagen. Då var det lätt att sträcka ut en hand när som helst. Vi rullade en filt och lade runt för att det inte skulle bli så stort i sängen för det lilla livet, men det var bara för att Niklas mamma inte kan sy. För han hade helt klart velat ha ett sånt där fint nest.
Dessutom vill hans mamma ha ett fint armband. :)

♥ cloudberrie ♥ sa...

Vad många fina armband du sytt! (hoppas du fick in pengen för mitt?) Vad mysigt du fixat till bebisen och du är så pysslig!
Nu ser det verkligen ut som att det snart är dags ;)
Om du är i stan nästa vecka, ska vi fika?

STOR KRAM från Eva

Josefin sa...

Va fint det blev:) Lycka till med förlossningen och bebisen:)

Lisa sa...

Nu står det 24 dagar kvar här till höger...gud så spännande! Är ju inte alls längre kvar nu. Jag har dock inga tips på hur man gör för att få en snabb förlossning, med Alvin var jag ju på förlossningen över 10 timmar. Men man vet ju aldrig. Bästa tipset enligt mig är att försöka hålla sig hemma så länge som möjligt (alltså tills man känner att man inte pallar mer utan smärtlindring)men då är jag en sån person som inte gillar sjukhus och att hela tiden vara omringad av okända människor.