Om mig

Mitt foto
Du har nu kommit till min blogg. Jag är nybliven mamma till underbara Astrid. Till favoriterna i livet hör familjen, släkt och vänner, katten Asta, vårt hus, rosa och vita toner, blommor i massor! Jag blir mycket glad om du lämnar en kommentar!

måndag 17 november 2008

Hemligheten

Kommer precis hem efter att ha sett The Secret - Hemligheten. Jag fick boken förra veckan och håller på att läsa den, och får många aha-upplevelser.


Lästips

Filmen och boken är samma ord, men jag tror att det är bra att både läsa och titta på denna livets hemlighet.

Det jag förväntar mig, det får jag också.

Oavsett om det är något jag vill ha, eller inte ha.
Precis det går hemligheten ut på. Går jag in med inställningen att dagen kommer att gå hur bra som helst, så gör den också det. Förväntar jag mig istället att allt kommer att gå fel, vad händer?
Med positiva tankar drar jag till mig fler positiva tankar.
Med ett negativt tankesätt så kommer jag få fler negativa tankar.
Detta har jag börjat tänka på väldigt mycket. Jag engagerar mig nu i saker som är viktiga att ta tag i. Vill folk tjafsa och bråka om onödiga saker som bara tar energi så klarar jag mig utan att ta del av det. Tänk om alla kunde gå och föreställa sig att det kommer att gå bra, istället för att muttra och förvänta sig mer och mer elände... Vad får de då, om inte just mer elände?
Be om det du vill ha,
istället för att tänka på det du inte vill ha.
Tänk: "detta vill jag",
välj bort: "jag vill inte..."
Våra tankar och känslor uppfattar inte "inte" utan du får det du tänker på. Om vi drar det i stora drag: välj bort "Jag vill inte att världen ska kriga". Tänk istället "Jag vill att det ska vara fred på jorden". Bra tankar, eller hur?
Idag gjorde jag ett medvetet val och ändrade mina tankar. På vägen hem föreställde jag mig hur jag skulle köra upp på gården, ställa bilen utanför vårt alldeles nya garage och köra in bilen för allra första gången. När jag kommer hem ser jag BILSPÅR, IN I GARAGET. Jättearg muttrar jag att "ska inte jag som pendlar ens få köra in min bil i garaget?!" utan sambon har utsett det som vinterförvaring för hans bil som han knappt använder. Ilsken tittar jag in, och mycket riktigt står hans bil där. Jag styr stegen mot bron, väldigt oglad, men när jag tar i dörrhandtaget till huset slår tanken mig: "Måste jag vara såhär arg?". "Nej, nu ska jag gå in, snäll, och säga hej och fråga hur hans dag varit". Jag gjorde så, fick ett glatt leende och en puss. Därefter frågade jag hur han hade tänkt med bilen. Det visade sig att han ställt den där för att kunna ställa upp stegen efter väggen (där hans bil vanligtvis står) för att komma upp på vinden med isoleringen som kommit idag. Se så bra det blev istället för att jag förbannad hade stormat in och skällt ut honom det första jag gjorde. Jag är väldigt nöjd med mig själv, och ett mycket tydligt exempel på hur man så lätt kan vända på en situation.
Att tänka på: Du väljer själv dina tankar och hur ditt liv utformar sig.
Genom positiva tankar får du ett positivt liv. Negativa tankar ger dig motsatsen.

1 kommentar:

♥ cloudberrie ♥ sa...

Så sant så sant! Jag BORDE verkligen läsa den och se filmen. Helt borde jag ju ha gjort det innan igår ;) Men idag blev en bra dag! Em med mammakvalité tiden blev toppen! Tack snälla du för stöttningen och ideérna! Go fika på Vetehatten, strosande på stan och kika lite, sen satt vi bara hemma i soffan och PRATADE lääänge. Behövdes! Nu ska jag läsa högt för båda töserna, vi är inne på sluttampen av Sune serien, jag skrattar lika mycket (eller om inte mer) än Moa & Alva :)))

Syns i morgon!
STOR KRAM från Eva