Om mig

Mitt foto
Du har nu kommit till min blogg. Jag är nybliven mamma till underbara Astrid. Till favoriterna i livet hör familjen, släkt och vänner, katten Asta, vårt hus, rosa och vita toner, blommor i massor! Jag blir mycket glad om du lämnar en kommentar!

torsdag 6 mars 2008

De första planerna

Prunkande trädgård. Rosenbuskar, färgstämda rabatter med fina höjdskillnader... ja, äntligen står jag i startgroparna för min alldeles egna trädgård som ska börja ta form i sommar. Vi har precis köpt hus (flyttar in i maj) och trädgården blir mitt första stora projekt. Sedan jag varit liten har jag älskat blommor, och efter lägenhet hit och dit står jag nu alltså här, blivande husägare och min egen trädgård börjar ta form i tankarna. Zon 8 känns som en utmaning, men jag ska ge blommorna den bästa förutsättningen så får vi se hur långt det räcker.

Min älskade sambo Robert jobbar i svärföräldrarnas (alltså hans föräldrars) handelsträdgård så jag har guldläge för alla frågor som dyker upp också, plus att jag får odla mina fröer hos dem. Bästa förutsättningarna för att det ska kunna bli något av det hela alltså. Robert tycker dock att det räcker med blommor på arbetstid så det är jag som kommer få pyssla mest med vår trädgård hemma.

Här är en liten bild av hur det ser ut i växthuset just nu. Mina första fröer, som har tittat upp redan, står längst ner till vänster. Svärföräldrarna är inne på de sista tulpandagarna så till vänster är nu inte alltför många tulpaner kvar.







Jag har odlat fröer i två omgångar. 22 februari sådde jag:

* Stjärnflocka *
* Skär spetsmössa *
* Prärielök *
* Rosenblågull *
* Myskmalva
*Jättepalettblad
* Pelargoner (Black Magic + Maverick Quicksilver)
*Hedvignejlika

De fyra första, märkta med * på slutet kommer stå varmt i en vecka till för att sedan flyttas till kylrummet i 4-6 veckor. Jag hoppas starkt på att få upp egna stjärnflockor. Spetsmössan ska bara gå till zon 6, men jag hoppas få njuta av den i alla fall en sommar. Vi får se. Några av dessa fröer har redan tittat fram, och har fått flytta in i växthuset.

Här har vi dem. Hedvidnejlikan har kommit jättefint (till vänster). Bak till höger har vi jättepalettbladen som också grott väldigt bra, och i framkant pelargonerna. Maverick Quicksilver har alla sex kommit upp av. Black Magic, endast tre. Vi får se om de sista orkar titta fram också.









Och här är de i förhållande till svärmors odlingar.












I fredags, 7/2, sådde jag nya fröer. Då kom dessa ner i jord/torvbriketter:
* Islandsvallmo
* Jättevallmo (Röda och rosa, Oriental Mix)
* Purpurklätt
* Fackelblomster
*Judas Silverpenningar
* Pärleternell
* Studentnejlika
* Aklejruta
* Fjädernejlikrot
*Daggfunkia

Dessa står nu varmt och mörkt för att gro. Jag håller tummarna för att i alla fall lite av varje sort vill gro!












Framåt ska jag även odla ungefär 20 sorter till, men de får vänta än då de växer fort. Detta ska i alla fall resultera i en omkring 10 meter lång rabatt med sol från tidig morgon till någon gång på efermiddagen. Kommer försöka få tag på natursten och gjuta in dem i en upphöjd rabatt så vi får varmt i jorden s fort som möjligt.
Här är huset som vi köper. Känns ganska avlägset att planera trädgård då man ser all snö, men idag har vi plusgrader och man vet att man är på vägmot rätt håll i alla fall. Rabatten kommer vara till vänster om uppfarten och gå fram till trappan ungefär, eller bron som vi säger häruppe!

Inga kommentarer: